همه چیز جدید

وبلاگی برای همه چیز و همه کس

همه چیز جدید

وبلاگی برای همه چیز و همه کس

اوربایت دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

اگر جلوی آینه بایستید و دندان هایتان را روی هم قرار دهید. بعد یک لبخند عمیق بزنید و وضعیت فک و دهان تان را بررسی کنید. متوجه طبیعی یا غیر طبیعی بودن آن خواهید شد. اگر دندان ها به طور استاندارد روی هم قرار نگیرند. در جویدن و بلع و خرد کردن غذا و حتی در تکلم فرد مشکل پیش خواهد آمد. همچنین اگر رفع نقص دهان و دندان صورت نگیرد؛ در خرابی دندان مؤثر است. اوربایت دندان یکی از نقص های دهان و فک است.

می توانید برای رفع نقص اوربایت و اطلاع از هزینه درمان اوربایت دندان به مستر ایمپلنت مراجعه کنید. در این مقاله درباره اوربایت دندان و چگونگی درمان آن بررسی می شود.

کامپوزیت ونیر
کامپوزیت ونیر

اوربایت دندان چیست؟

اوربایت دندان به یک نقص فکی دهانی گفته می شود. در این نقص فک بالا جلوتر از فک پایین قرار دارد. در این صورت دندان های بالا به طور کامل در درجه های مختلف، دندان های پایین را هم پوشانی می کند. تشخیص اوربایت دندان کار سختی نیست. فقط کافی است یک لبخند عمیق بزنید و خود را در آینه نگاه کنید. حالت قرار گیری دندان ها روی هم اوربایت یا نقص دندانی شما را مشخص می کند.

در حالت ایده آل دندان ها در حدود یک تا دو میلی متر بر هم همپوشانی دارند. اگر در شرایطی غیر از این باشد، پس دندان ها حالت طبیعی ندارند و دچار نقص شده اند. سن مناسب برای درمان اوربایت دندان برای دختران قبل از سنین 10 سالگی و برای پسران قبل از سنین 12 می باشد. این تفاوت در سن برای کودکان به علت زودتر به بلوغ رسیدن دختران است.

اگر فردی مبتلا به اوربایت باشد. باید سریعا برای درمان به دکتر مراجعه کند. چرا که مشکلات دندانی شدید برای دندان های فرد به وجود می آورد. همچنین افرادی که مبتلا به اوربایت باشند، ظاهری ناخوشایند برای دندان هایشان پیش می آید. اگر به موقع به متخصص ارتودنسی یا متخصص دندانپزشک مراجعه کنید؛ می توانید برای درمان به موقع آن اقدام کنید.

طی تحقیقات به دست آمده مشخص شده است که عامل اصلی اوربایت دندان علت ارثی و ژنتیکی دارد. اما دلایل دیگری چون: مکیدن انگشتان، جویدن ناخن، استفاده از شیشه شیر یا پستانک در طولانی مدت و یا عدم رشد صحیح فک نیز مؤثر است. اوربایت ها در دو نوع: عمودی و افقی هستند.

انواع اوربایت دندان

دندان های اوربایت به دلیل نقص دندانی ممکن است دچار پوسیدگی و از بین رفتن شوند. چرا که درمان زودهنگام انجام نشده است و می توان آن را یک تجربه تلخ دانست. انواع اوربایت شامل موارد زیر است:

ـ اوربایت عمودی

اوربایت عمودی به نقصی گفته می شود که فک پایین در هم پوشانی غیر استاندارد دندان های بالا قرار بگیرد. این نوع اوربایت باعث می شود که دندان ها در طولانی مدت به هم ساییده شوند و دچار پوسیدگی شوند. برای درمان این نوع اوربایت از ارتودنسی یا جراحی فک استفاده می شود. برای درمان این نوع اوربایت و اطلاع از هزینه درمان اوربایت به مستر ایمپلنت مراجعه کنید.

ـ اوربایت افقی

اوربایت افقی به اوربایتی گفته می شود که دندان های بالایی جلوتر از دندان های پایینی قرار بگیرند. در این نوع اوربایت ظاهر ناخوشایندی برای دندانهای فرد به وجود آمده و اعتماد به نفس او را دچار مشکل می کند. برای درمان این نوع اوربایت نیز از ارتودنسی یا جراحی فک در موارد شدید استفاده می شود.

چگونگی درمان اوربایت

ابتدا پس از تشخیص، فرد باید به مرکز دندانپزشکی معتبر مستر ایمپلنت مراجعه کنید. متخصص دندانپزشک پس از بررسی های سوابق پزشکی و شرایط دهان و دندانی فرد تشخیص می دهد که به چه روشی می خواهد رفع نقص کند. اگر در سنین پایین تر که هنوز این نقص پاگیر نشده است برای درمان اقدام کنید. بهتر است چرا که آسیب های جدی تری برای دندان ها به وجود نمی آورد.

پس از بررسی های لازم بسته به ویژگی های فیزیولوژیکی هر فرد و بررسی ناهنجاری های آن یک درمان قطعی را تجویز می کند. ناهنجاری و نقص در اوربایت دندان متفاوت است. پس دندانپزشک متخصص گاهی ممکن است برای فرد جراحی را تجویز کند که در موارد شدید صورت می گیرد؛ یا اینکه از ارتودنسی برای درمان استفاده میشود. ارتودنسی در موارد خفیف تر انجام می گیرد و مدت درمان آن دو سال است.

در ارتودنسی اوربایت از کِش های ارتودنسی استفاده می شود. این کش ها به گونه ای عمل می کند که دندان های پایین تحت فشار به جلو حرکت داده می شود. یک روش درمانی دیگر برای اوربایت استفاده از فنر است. فنر در مقایسه با ارتودنسی کِش با فشار و شدت بیشتری همراه است. این فشار در حدی است که فک و دندان ها را با هم تحت تأثیر قرار می دهد و برای مشکلات جدی تر از آن استفاده می شود.

یکی دیگر از روش های درمانی اوربایت دندان،کشیدنِ دندان است. در این روش با تشخیص پزشک متخصص یک یا چند دندان کشیده می شود تا همسان سازی دندانی صورت گرفته و مشکل دندانی را برطرف کند. در این صورت یک فضا برای دندان های بالا به وجود می آید و شرایط طبیعی برای آن به وجود می آید. بعد این روند باعث کنترل دندان های بالا بر دندان های پایین شده و مشکل پس از مدتی برطرف می شود.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

هزینه درمان اوربایت دندان 

تمامی روش های درمانی برای اوربایت دندان شامل جراجی و یا ارتودنسی می شود. ارتودنسی ها ممکن است به صورت ارتودنسی داخل دندانی، ارتودنسی ریتینر و اکسپندر، ارتودنسی اینویزیلاین است. از طرفی شاید نیاز باشد تا دندان ها کشیده شوند. همه این مراحل با توجه به شرایط فیزیکی فرد و وسعت و شدت اوربایت و مهارت دندانپزشک تخمین قیمت زده می شود.

برای اطلاع از هزینه درمان اوربایت دندان به پزشک متخصص مستر ایمپلنت مراجعه شود. تمامی این مراحل اگر به صورت ارتودنسی انجام شود، دو سال زمان می برد. این زمان نیز بی تأثیر در هزینه درمان نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت.
برای داشتن یک چهره زیبا نیاز است که هر چند وقت یکبار به پزشک مراجعه کنید و با صرف هزینه کمتر و یک ویزیت دندانپزشک، از مشکلات دندانی خود پیشگیری کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد